Pilates & laitepilates

Mattopilates ja laitepilates auttavat löytämään mukavampia, vaivattomampia, ja turvallisempia tapoja olla ja liikkua. Harjoittelu lisää voimaa, kestävyyttä, liikkuvuutta, vartalon hallintaa ja kehotietoisuutta. Moni jännityspäänsärystä tai niska- ja selkäkivuista kärsivä on saanut avun harjoittelemalla matto- tai laitepilatesta tai molempia.

Joseph Pilateksen kehittämä klassinen pilates liikesarjoineen ja siirtymineen (alkuperäiseltä nimeltään Contrology) on nerokas ja kokonaisvaltainen menetelmä, joka paljastaa kehon tilan ja tarjoaa mahdollisuuden jatkuvaan kehittymiseen ja oppimiseen.

Pilates on kuin kaurapuuro tai ruisleipä: peruselintarvike, joka tyydyttää nälän ja tekee hyvää koko keholle. Ei mikään juhlapäivän leivos, vaan parhaimmillaan arkinen kumppani. Hyvää tekevä vaikutus tuntuu heti vatsassa, mutta vasta säännöllinen käyttö tuo todelliset hyödyt. Kun perusta on kunnossa, voit nauttia elämän erikoisherkut hyvillä mielin, terveenä ja ryhdikkäänä. Hyvä harjoitus edellyttää työntekoa ja vaivannäköä, mutta kun siihen oppii, ei voi elää ilman.

Mitä on laitepilates?

Pilatesta voi tehdä monille tuttuun tapaan matolla, mutta perinteisesti pilatesta on harjoitettu Joseph Pilateksen keksimien laitteiden avulla. Pilateslaitteet, kuten reformer, tuoli ja tynnyri, tuovat harjoitteluun tehoa ja auttavat tekemään liikkeet oikein. Laitepilates avaa pilateksen maailman ihan eri tavalla kuin pelkkä mattoharjoittelu.

Kuvassa etualalla pilatestynnyri, oikealla tuoli ja takana torni.

Pilatesta harjoittava kantaa kehonsa kauniisti ja kevyesti

Pilateksen tavoitteena on optimaalisen toiminnallisen ryhdin kehittäminen. Tähän pyritään vahvistamalla keskivartaloa, opettelemalla oikeaoppisia liikeratoja, venyttämällä kireitä lihaksia, vahvistamalla heikkoja lihaksia sekä tehostamalla hengitystä. Pilates kehittää samanaikaisesti sekä liikkuvuutta, voimaa että kestävyyttä.

Pilateksen opeista on hyötyä kaikessa elämässä, olit sitten jumppatunnilla, kantamassa kauppakasseja, täyttämässä tiskikonetta, kävelemässä, tanssimassa tai mitä tahansa.

”Kymmenen tunnin jälkeen tunnet eron, kahdenkymmenen tunnin jälkeen näet eron ja kolmenkymmenen tunnin jälkeen sinulla on uusi keho.” – Joseph Pilates

Harjoittelu perustuu kuuteen periaatteeseen, joita ovat

  • tarkkuus
  • keskittyminen
  • kehon keskilinja
  • kontrolloitu liike
  • flow
  • hengittäminen

Sopiiko pilates…

rautakangille? Kyllä, pilates rentouttaa yliaktiivisia ja venyttää kireitä lihaksia samalla, kun heikot lihakset vahvistuvat. Jos ”pelkkä” venyttely ei motivoi, pilates on erinomainen valinta liikkuvuuden kehittämiseen. Pilates paljastaa selkärangan ja kehon kireydet. On myös hyvä huomioida, että vaikka nivelet olisivat yliliikkuvat, kehossa voi silti olla kireyksiä. Pilates opettaa kontrolloimaan nivelten liikeratoja venytysten aikana. Lisäksi pilates kehittää lihastasapainoa, minkä seurauksena jumeja ei enää synny entiseen tahtiin. Olet juuri niin nuori kuin selkärankasi on liikkuva!

sohvaperunoille ja liikuntaa vieroksuville? Kyllä. Moni aiemmin liikkumaton on löytänyt oman juttunsa nimenomaan pilateksesta. Harjoitus tehdään omista lähtökohdista sekä vain ja ainoastaan itselle. Tähtäimessä on oma paras mahdollinen vointi. Klassinen pilates motivoi, sillä oma kehitys on helppo havaita ja uusia haasteita on edessä heti, kun olet niihin valmis. Pilateksessa toistoja tehdään vain kohtuullinen määrä, päähuomio on puhtaassa suoritustekniikassa. Pilates ei suinkaan ole pelkkää hengittelyä ja kevyttää vatsalihastreeniä, vaan koko kehon harjoitus, joka parantaa useita kunnon osa-alueita samanaikaisesti. Pilates kehittää vartalostasi tasapainoisen ja säästää aikaasi muuhun. Klassisen pilateksen perinteeseen kuuluvat pienryhmäharjoittelu sekä yksityistunnit, joten ryhmäliikuntaa vieroksuvalle löytyy vaihtoehto.

miehille? Todellakin! Pilateksen kehitti saksalainen, vuonna 1880 syntynyt Joseph Pilates. Hän testasi menetelmää muun muassa vankitovereillaan olleessaan vangittuna Englannissa ensimmäisen maailmansodan aikaan. Myöhemmin pilates levisi nyrkkeilijöiden keskuudessa. Pilates on siis alun perin mieheltä miehille. Harjoituksesta saa todella haastavan myös kaikista vahvimmille ja treenatuimmille, ja pilateksen avulla voi nostaa suoritustekniikkansa ja tuloksensa muissa lajeissa uudelle tasolle.

raskaana oleville tai synnytyksestä palautuville? Kyllä, mutta on suositeltavaa hakeutua erityisesti raskaana oleville tai synnyttäneille suunnatuille tunneille. Raskaus aiheuttaa kehossa monia muutoksia, joihin pilates auttaa sopeutumaan. Tietoisuus kehon syvistä lihaksista sekä kyky aktivoida ja rentouttaa niitä helpottavat sekä synnytyksessä että myöhemmin palautumisessa. Klassisen pilateksen tunnille on hyvä tulla vasta siinä vaiheessa, kun suorat vatsalihakset ovat palautuneet yhteen, eli valkoisen jännesauman (linea alban) erkauma on sulkeutunut. Jos asia mietityttää, ota yhteyttä ja keskustellaan tilanteestasi.

kovaa treenaaville tai huippukuntoisille? Kyllä. Kovissa treeneissä loukkaantumisriski kasvaa, jos kehossa on epätasapainoa tai keho ei ole hallinnassa. Pilatesharjoittelun seurauksena tuki- ja liikuntaelinten käyttö on taloudellista ja tarkoituksenmukaista. Klassinen pilates tarjoaa jatkuvasti uusia haasteita myös aktiiviliikkujalle. Keskittyminen ja oman kehon tilan tutkiminen ovat välttämätöntä vastapainoa rääkkiliikunnalle. Toisaalta hyväkuntoinenkin saa huomata, että klassinen pilates on tehokas treeni, jossa hiki virtaa.